آیا به کلمات و الفاظی که روزانه می نویسیم دقت کرده ایم ؟
برخی از این الفاظ رایج به دلیل عدم مشروعیت
و مخالفت آنان با اعتقادات ما می تواند خطراتی
به همراه داشته باشد.
از بین این الفاظ ( ان شاء الله ) در بعضی اوقات
« انشاء الله»
نوشته می شود, با کمی دقت به معانی این دو
متوجه می شویم که این دو لفظ با هم تفاوت دارند .
إنشاء مصدر فعل « أنشأ » و به معنای
( ایجاد کردن، به وجود آوردن، خلق کردن ) است.
طبق این آیه (( إِنَّا أَنشأْنَهُنَّ إِنشاءً )) (۳۵٫واقعه)
ما آنان را به وصفی ناگفتنی ایجاد کردیم .
پس ابراز (انشاءالله) در مواقعی که می خواهیم کاری را انجام دهیم، معنای
ایجاد و خلق از سوی ما را القاء می کند.
یعنی ما خداوند را ایجاد کرده ایم.( العیاذبالله)
« إن» در (ان شاء الله) حرف شرط و به معنای « اگر »
و فعل « شاء » به معنای خواستن و مقدر کردن است.
و ما با نوشتن إن شاء الله به این صورت می گوییم:
( اگر خداوند مقدر فرمود؛ به خواست خدا) .
که در این آیه معنا مشخص است:
وَ مَا تَشاءُونَ إِلا أَن یَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیماً
حَکِیماً
(۳۰ انسان)
و شما ( اولیای حق ) چیزی جز آنچه خدا بخواهد نمیخواهید
( و کار را به او تفویض میکنید که ) البته خدا به احوال خلق
دانا و به صلاح بندگان آگاهست.
بیان لطیف قرآن
وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِکَ غَدًا «۲۳»
إِلَّا أَن یَشَاء اللَّهُ وَاذْکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَى
أَن یَهْدِیَنِ
رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا.آیۀ «۲۴» (سوره کهف)
این آیات یک دستور کلى به پیامبر (صلى اللّه علیه و آلهو سلّم )
مى دهد که هرگز نگو من فلان کار را فردا انجام مى دهم
(و لا تقولن لشى ء انى فاعل ذلک غدا). مگر اینکه خدا بخواهد.
(الا ان یشاء الله
.)
یعنى در رابطه با اخبار آینده و تصمیم بر انجام کارها،
حتما جملۀ « ان شاء الله » را اضافه کن، چرا که:
اولا: تو هرگز مستقل در تصمیم گیرى نیستى،
و اگر خدا نخواهدهیچ کس توانائى بر هیچ کار را ندارد، بنابراین براى اینکه
ثابت کنى نیروى تو از نیروى لا یزال
او است و قدرتت وابسته به قدرت او ،
جملۀ «ان شاء الله » (اگر خدا بخواهد) را
حتما به سخنت اضافه کن
.
ثانیا: خبر دادن قطعى براى انسان که قدرتش محدود
است و احتمال ظهور موانع مختلف مى رود صحیح
و منطقى نیست، و چه بسا دروغ از آب در آید،
مگر اینکه با جملۀ «ان شاء الله» همراه باشد.
تنظیم و تخلیص: عنایت الله (خیراندیش)
برگرفته از : تفسیر نمونه جلد 5
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر